Patrick Bénézi sensei ohjaamassa treenejä tänään Liikuntamyllyssä
Pe 28.10.2016
Tänään alkoi Patrick Bénézi sensein (7. dan, shihan) leiri Liikuntamyllyssä. Leiri on seurani, Finn-Aikin, järjestämä. Olen tuntenut Bénézin vuodesta 1992 lähtien. Hän oli silloin vetämässä toista leiriään Helsingissä. Vuonna 1993 olin ensimmäistä kertaa Ranskassa ja silloin majoituin hänen luokseen. Asuessani Ranskassa ja myös muiden pitkien oleskelujeni aikana Ranskassa treenasin hänen dojoillaan aina niinä päivinä, joina Christian ei ollut Pariisissa. (Christianhan on Pariisissa yleensä vain pari päivää viikossa + leirit.) Perustekniikkani pohjautuu erittäin vahvasti Bénézin oppeihin, ja kuten kaikki minut tuntevat aikidokat tietävät, olen “perustekniikkanainen”, eli tykkään paljon perustekniikasta ja vedän sitä tosi usein. Samoin Bénézi on “perustekniikkamies”, eli hän vetää paljon perustekniikkaa. Tästä syystä johtuen hänen vaikutuksensa aikidooni on ollut erittäin suuri. Hänellä on ollut pitkään (ainakin niin kauan kuin minä olen käynyt Ranskassa) dojo aivan Pariisin keskustassa, Hallien lähellä. Hän vetää siellä päivätreenejä. Lisäksi hänellä oli aikaisemmin dojo Stade Charléty -nimisellä urheilustadionilla, Cité Universitairen vieressä. Nykyään sitä ei enää ole, mutta hänellä on joku toinen paikka jossain 14. kaupunginosassa.
En ollut tänään vielä tatamilla vaan seurasin treenejä sivusta. Syynä tähän on se, että vatsalihakseni eivät ole vielä palautuneet raskaudesta riittävän hyvin, jotta pystyisin treenaamaan (pystyn kyllä vetämään treenejä ihan hyvin, mutta se on eri asia kuin treenaaminen..). Menetin vatsalihakseni noin 90-prosenttisesti tällä kertaa. En pysty oikeastaan vielä tekemään ukemeita kunnolla, mikä tietysti aika tavalla estää treenaamisen. Mutta pikkuhiljaa… Olen päättänyt, että vuodenvaihteen jälkeen treenaan taas! Jos en vielä ihan sataprosenttisella tahdilla niin jotenkuten kuitenkin.
Anyway, sain tämän päivän treeneistä paljon irti, vaikka en pystynytkään tekemään muuta kuin katsomaan ja tulkkaamaan. Aluksi tehtiin nikyota ja siinä palautui taas mieleen kyynärpääkäden rooli otteenvaihtoa tehtäessä. Muita tärkeitä teknisiä pointteja oli se, että shihonagessa uken täytyy perääntyä (paitsi jos kyse on aloittelijasta), ja heitto tehdään siihen perääntyvään liikkeeseen. Taitarissakin uken pitää liikkua toria kohti kontaktin avulla, ja heitto tehdään eteenpäin tulevaan liikkeeseen.
Mielenkiintoista oli myös se, kun opettaja puhui harjoittelun perusasioista: Aluksi tekniikoiden (esim. nivellukkojen) kuuluukin vähän sattua, koska muuten ne eivät ole aloittelijoiden silmissä uskottavia. Mutta kun treenataan 20 vuotta samaa tekniikkaa, niin myöhemmin riittää, että pari tietää, että tekniikka sattuu, jos se tehdään kunnolla. Sen jälkeen ei tarvitse enää satuttaa, vaan tekniikka tehdään pehmeästi ja kevyesti. Harjoittelusta tulee silloin paljon miellyttävämpää, eivätkä nivelet kärsi.
Mielestäni yllä kuvattu liittyy läheisesti siihen yleiseen väärinkäsitykseen, että aikido ei muka oikeasti toimisi. Kyllä se saletisti toimii, mutta mistä syntyykään sellainen VAIKUTELMA, että se ei toimisi?? Jos havaitsee väärinkäsityksen, pitäisi löytää sen taustalla oleva virheellinen vaikutelma ja korjata kyseinen vaikutelma.
Treenien jälkeen olimme opettajan kanssa syömässä hotellin (Hotelli Pasilan) ravintolassa, Sevillassa. Oli tosi mukavaa. Opettaja kertoi mm. tulevista leireistään. Voi olla, että hän tulevaisuudessa alkaa vetää viikon kesäleiriä myös Omskissa, Siperiassa! Olisi tosi jännää lähteä sinne joskus!! Täytyy toivoa, että saan sen jotenkin järjestymään edes jonakin vuonna. =)
La 29.10.2016
Tänäänkin treeneissä tehtiin pääasiassa ihan perusasioita. Aamupäivätreeneissä tehtiin perustekniikoita gyakuhanmi katatedorista (ote ranteesta) ja iltapäivätreeneissä yokomenuchista (kämmensyrjäisku ohimoon). Kertautui monia hyviä pointteja, jotka olen kuullut aiemminkin, mutta jotka ovat unohtuneet. Tietenkin myös uusia pointteja tuli joitakin. Tarkkailin oppilaideni tekemistä ja löysin heidän tekniikoistaan myös omia virheitäni. Se oli kiinnostavaa ja tuli heti sellainen fiilis, että “ok, tuota ei näköjään ole treenattu tarpeeksi”, tai että “voi hemmettiläinen, taidankin itse tehdä samalla tavalla kuin tuo, tai olen ainakin joskus aiemmin tehnyt”. Tai vähintäänkin oppilaideni tekemät virheet saattavat olla jonkinlaista heijastumaa jostakin sellaisesta, mitä olen itse joskus tehnyt tai sanonut tai antanut vahingossa ymmärtää. Siksi tämänkin päivän treenit antoivat minulle paljon ajattelemisen aihetta, vaikka en ollutkaan tatamilla vaan ainoastaan tatamin reunalla. Katsomalla todellakin oppii. (En tarkoita, että olisin sen kummemmin “syyllistänyt” itseäni oppilaideni tekemistä virheistä. Koska virheethän ovat hyviä ja välttämättömiä, jotta pystyy edistymään. Mutta oli kiinnostavaa nähdä, millaisia virheitä oppilaani tekivät ja miettiä, miten ne suhteutuvat omaan tekemiseeni sellaisena kuin sen itse näen sekä nykyhetken valossa että menneisyyden perspektiivistä. Oppilaideni tekemät virheet – ja tietysti myös onnistumiset – ovat siis eräänlaista palautetta minulle sekä suhteessa opetukseeni että suhteessa omaan tekniikkaani.)
Olin tänäänkin tulkkina, mikä tietysti hieman vaikeutti keskittymistä itse asiaan – etenkin loppuajasta, kun aloin jo hieman väsyä. Kuitenkin leiri on minulle myös kielellisesti hyödyllinen: on ollut tosi mukavaa ja hyödyllistä päästä puhumaan ranskaa. En pääse puhumaan ranskaa kovinkaan usein nykyään. Ja tämän viikonlopun aikana olen puhunut TODELLA paljon ranskaa! Juttelen Bénézin kanssa melkein koko ajan (etenkin nyt, kun en pysty treenaamaan vaan istun tatamin reunalla), ja se on tosi hyvä juttu minun kannaltani.
Kiinnostavaa oli myös se, kun Bénézi sanoi, että aikido on hänen mielestään keskeisesti “kommunikoinnin taito”. Kyse on siis oikeastaan koko ajan kommunikoinnista. Se on kyllä totta. Itse ainakin olen oppinut paljon kommunikoinnista nimenomaan aikidon kautta. Uken (hyökkääjän) pitää olla “kuulolla” suhteessa toriin (puolustautujaan), ja sama toisin päin. Ketään ei pysty liikuttamaan väkisin, vaan pitää luoda sellaiset olosuhteet, että toinen tahtoo liikkua. Jos toinen alkaa liikkua itseä kohti, pitää itsekin liikkua. Muuten ei tapahdu luontevaa kohtaamista. Ja jos kumpikaan ei liiku, mitään ei tapahdu. Ei synny kohtaamista. Ja jos ei synny kohtaamista, ei synny aikidoa. Aikido vaatii kontaktin ja liike-energian, joita sitten työstetään.
Minusta onkin hyvä, että on jonkinlainen kontakti. Ja on hyvä, että on energiaa, jota suunnata johonkin. Kaikki ihmisten välinen oikeastaan perustuukin näihin kahteen elementtiin: kontaktiin ja energiaan. Ja myös kaikki ihmisten ja asioiden välinen perustuu näihin kahteen elementtiin: kontaktiin ja energiaan.
On myös loppujen lopuksi niin, että KAIKKI, mitä minulle tapahtuu, on eräänlaista palautetta. Sekä ympäristö, keho että mieli antavat minulle jatkuvasti palautetta siitä, mitä teen. Jotkut asiat ovat miellyttäviä ja hauskoja, jotkut taas hyvinkin rankkoja ja vaikeita käsitellä. Mutta kaikki se on loppujen lopuksi vain palautetta, joka pitäisi osata hyödyntää tavalla tai toisella jatkoa ajatellen. Mietin vielä, että mikä on se taho, joka sitten ottaa palautetta vastaan, jos jopa oma mieli voi antaa palautetta.. En oikein tiedä, mutta se on jokin sellainen entiteetti – minuus – joka muodostuu kehon ja mielen yhteiselosta sekä näiden suhteesta ympäristöön. Koska onhan selvää, että myös kehon ja mielen suhde ympäristöön määrittää minuutta vahvasti. Lannistavaa tässä ajattelutavassa on se, että oikeastaan edes mieli ei ole koskematon, koska myös se antaa minuudelle palautetta. Ihmisellä ei siis oikeastaan ole mitään sellaista, mikä ei olisi palautteelle alistettu ja täten altis ulkopuolisten voimien suunnille ja vahvuuksille. Tietysti minuuden ympärille voi ainakin teoriassa yrittää rakentaa muurin, jonka läpi ei pääse mitään palautetta miltään taholta, mutta sellainen minuus ei voi kovin pitkälle kehittyä eikä varmaankaan edes pysyä hengissä pitkällä tähtäimellä, koska se tukehtuisi hapenpuutteeseen.
Illalla treenien jälkeen kävimme Lappi-ravintolassa syömässä. Tiedän, että se on Bénézin lempipaikka Helsingissä, joten käymme usein siellä. Oli tosi mukava ilta. Oikein hyvää sapuskaa ja hyvä fiilis myös kaikin puolin.
Su 30.10.2016
Leiri on nyt onnellisesti ohi. Hyvin meni! Itse asiassa tajusimme tänään, että nyt on 25. vuosi, kun Patrick Bénézi käy Suomessa vetämässä aikidoa. Ensimmäinen leiri oli nimittäin vuonna 1991 (itse en ollut vielä sillä leirillä paikalla, vaikka treenasinkin jo silloin aikidoa). Hienoa, että hän jaksaa edelleen käydä täällä kaikkien näiden vuosien jälkeen!
Tänään treeneissä tehtiin pääasiassa katadori-menuchia (ote hihasta, toisella kädellä kämmensyrjäisku otsaan). Hyviä pointteja oli esim. se, että tietystä tasosta (tyyliin 3. dan) lähtien atemi-vaiheeseen (nyrkillä tehtävä atemi siis) ei pidä enää pysähtyä vaan siitä tulee mennä sulavasti läpi avokämmentyyppisellä atemilla. Ylipäänsä tekemisestä pitää tulla noin 3. danista lähtien aiempaa sulavampaa ja sujuvampaa. Tekniikan avainkohtiin ei pidä enää turhaan pysähtyä. Tärkeä pointti itselleni oli myös se, että katadori-menuchi uchikaitennagessa uken käsi otetaan hallintaan ylhäällä eikä alhaalla. Itse olin aina laskenut käden alas ensin, mutta se on siis oikeastaan turhaa. Ja sotokaitennagea en ollut kyseisestä hyökkäysmuodosta tehnyt varmaan koskaan tai en ainakaan tosi pitkään aikaan, ja sekin tekniikka nousi tänään esiin. Yllättävää oli se, että suwariwaza yokomenuchissa omote-muodot voi tehdä graduoinnissakin taisabakin kautta tietystä tasosta (tyyliin 3. dan) lähtien. Itse olen kyllä aina tehnyt lukkotekniikoiden graduointimuodot ilman taisabakia. Aina oppii uutta.
Mitään kovin filosofisia ajatuksia tämän päivän treeni ei herättänyt. Olin varmaan sen verran väsynyt tänään. Lähinnä mietin noita teknisiä pointteja. Ehkä hieman jäin miettimään sitä, että uken ja torin (hyökkääjän ja puolustautujan) pitää todellakin liikkua yhdessä. Puolustautuja ei voi tehdä omia juttujaan omassa tahdissaan, vaan hänen täytyy ottaa hyökkääjän tahti ja liikkumistapa huomioon. Sitä opettaja painotti tänään paljon. Ehkä ylipäänsä on tärkeää, että on kuulolla – vuorovaikutuksessa – suhteessa ympäristöönsä eikä vain tee omaa juttuaan eteenpäin omassa tahdissaan omalla tyylillään (vaikka sekin on kivaa, ainakin minusta).