Christian Tissier shihan heittää minua kokyonagella Moskovan-leirillä keväällä 2008. (Kuva: Maria Polevaya).
En oikein tiedä, mistä tämäkin ajatusprosessi taas lähti liikkeelle, mutta jotenkin innostuin tänä aamuna miettimään ranskan kielen asemaa ranskalaisessa aikidoyhteisössä. Siitä ajatukseni laajenivat vähitellen kaikenlaisiin muihin sosiaalisiin ilmiöihin ranskalaisessa aikidoyhteisössä. En malta olla kirjoittamatta ainakin joitakin ajatuksiani ylös.
Taustoituksena siis niille, jotka eivät tiedä, että olen käynyt säännöllisesti Ranskassa treenaamassa aikidoa vuodesta 1993 lähtien. Olin silloin 15-vuotias, menossa syksyllä lukion ekalle Mäkelänrinteen urheilulukioon. Tahdoin aikidon ammattilaiseksi, joten treenasin todella paljon. Useita tunteja päivässä ihan jatkuvasti, ympäri vuoden. Olin käytännössä joka viikonloppu jollain leirillä. Suoritin mustan vyön Ranskassa 17-vuotiaana. Lukion jälkeen muutin kahdeksi vuodeksi Ranskaan (olin kirjoilla yliopistossa, mutta käytännössä käytin aikani aikidon treenaamiseen). Opiskeluaikoinani (1998-2003) vietin kaikki yliopiston loma-ajat Ranskassa aikidoa treenaten. Olin siellä siis vielä siihenkin aikaan käytännössä usein noin neljä kuukautta vuodessa. Lisäksi kävin ranskalaisten opettajien ohjaamilla leireillä muualla Euroopassa ja oman seuran perustamisen (v. 2000) jälkeen aloin myös itse järjestää leirejä Suomessa. Jatko-opintojeni alussa (v. 2005) vietin 9 kk Ranskassa väitöskirjaani tehden. Silloinkin treenasin aikidoa päivittäin. Sen jälkeen kävin Ranskassa aikidoleireillä keskimäärin kolme kertaa vuodessa siihen asti, kunnes tulin ensimmäistä kertaa raskaaksi vuonna 2013. Sen jälkeen olen päässyt käymään Ranskassa vain vähän, sekä kahden raskauden että polvivaivojen takia. Anyway, kokemusta ranskalaisesta aikidomaailmasta siis löytyy, mutta aivan viimeisimpinä vuosina oleskeluni Ranskassa on ollut vähäistä. Pääasiassa alla olevat asiat perustuvat siis kokemuksiini, jotka juontuvat 90-luvulle ja 2000-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle.
Erittelen alla joitakin tekijöitä, joilla on mielestäni sosiaalista merkitystä ranskalaisessa aikidoyhteisössä. Järjestys on täysin sattumanvarainen, eikä lista tietenkään ole millään tavalla kattava. Postauksesta tulee pitkä, joten kirjoitan sitä pätkittäin sitä mukaa, kun ehdin. Ja tietenkin kaikki tässä esittämäni asiat ovat vain minun subjektiivisia näkemyksiäni, kuten kaikki muukin tässä blogissa. Saatan myös hetkittäin hieman kärjistää ja lisätä huumoria, joten ei kannata ottaa mitään ihan liian vakavasti.. 😀
RANSKAN KIELI: Sillä, osaako ranskaa vai ei, on jonkin verran merkitystä. Nykyään nuoret ranskalaiset osaavat jo paremmin englantia, mutta 90-luvun alkupuolella tilanne oli ainakin minun kokemukseni mukaan toinen. Hyvin harva edes nuorista suostui silloin puhumaan englantia. Oikeastaan vain ohjaajat ja heidän lisäkseen muutama yksittäinen tyyppi (joku englanninopettaja, kääntäjäopiskelija, jne.) osasi englantia. Muiden kanssa en pystynyt suoraan kommunikoimaan, koska vuonna -93 en siis vielä osannut sanaakaan ranskaa. Kuitenkin ihmiset olivat minua kohtaan hyvin ystävällisiä ja usein suorastaan ylitsevuotavan avuliaita. Myöhemmin tajusin, että kyse oli vieraanvaraisuudesta. Kun myöhemmin opin ranskaa, integroiduin paremmin porukkaan ja minua alettiin kohdella samalla tavalla kuin paikallisia: toisaalta tunsin olevani kiinteä osa porukkaa (enkä pelkkä ulkomaalainen vierailija), toisaalta taas en saanut enää samanlaista erityishuomiota kuin aiemmin. Kaikki myös olettivat, että siinä vaiheessa, kun osaan ranskaa, tunnen kaikki paikallisen dojoetiketin ja muun sosiaalisen vuorovaikutuksen pienimmätkin vivahteet. Etikettivirheitä sun muita mokia ei siis enää saanutkaan samalla anteeksi kuin silloin, kun oli englantia puhuva ulkomaalainen tumpelo. Jossain mielessä saattaa siis olla helpompaakin, jos ei osaa ranskaa. Mutta jos viettää Ranskassa vähänkin pidemmän ajanjakson, on siitä kyllä monessakin mielessä etua, jos osaa edes vähän ranskaa.
Toisaalta mielestäni myös sillä on merkitystä, onko syntyperäinen ranskan kielen puhuja vai ei. Belgialaisia ja sveitsiläisiä ranskaa äidinkielenään puhuvia tyyppejä kohdeltiin nimittäin mielestäni kuin ranskalaisia, kun taas me muut ranskaa puhuvat ulkomaalaiset olimme KUITENKIN aina “vain” ulkomaalaisia, eli kuitenkin hieman eri asemassa. Eikä kyse voi olla maantieteellisestä etäisyydestäkään, koska myös Ranskan merentakaisilta alueilta (esim. Martiniquen, Guadeloupen ja Saint-Pierre-et-Miquelonin saarilta, jotka ovat manner-Ranskaan nähden ihan hanurissa verrattuna esim. Suomeen) tulleita tyyppejä kohdeltiin samalla tavalla kuin manner-Ranskassa asuvia ranskalaisia. Näillä “saarten ihmisillä” tosin oli hieman omanlaisensa maine.. Heitä pidettiin yleisesti ottaen tosi rentoina ja mukavina tyyppeinä, mutta myös hieman löysinä treenaajina.. Moni pariisilainen lähtikin mielellään Martiniquelle leirille, koska siellä järjestetään rentoja leirejä, joissa voi helposti yhdistää aikidon treenaamisen ja lomailun: treenejä on vain kerran päivässä (eikä tarvitse pelätä, että ne olisivat liian aikaisin aamulla, kestoltaan liian pitkiä, tms.), ja muun ajan voikin sitten löhötä biitsillä. Paikalliset ovat hyvin vieraanvaraisia; kutsuvat kotiinsa yöksi, tarjoavat aamupalan, kuskaavat lentokentälle, jne., ja joka ilta on ihan takuuvarmasti bileet jossakin. 😀 Itsekin olen saanut monta kutsua Martiniquelle leireilemään (tyyliin: tulemme kyllä hakemaan sinut lentokentältä, voit asua luonani, tarjoamme sapuskat), mutta en ole vielä tullut lähteneeksi sinne, koska lentomatka Suomesta Martiniquelle maksaa kuitenkin jonkin verran, ja aikataulullisesti en ole saanut matkaa sovitettua muuhun elämääni. No, nyt tämä alkaa jo mennä hieman sivuraiteille.
VYÖARVO: On itsestään selvää, että vyöarvolla on merkitystä. Se on ilmiselvä muodollisen hierarkian parametri, ja myös yksi niitä (harvoja) täysin oikeudenmukaisia parametreja. Mitä korkeampi vyöarvo, sitä korkeampi asema. Yleisesti ottaen kaikki alle mustan vyön ovat “alempia vöitä”, alimmat dan-arvot (tyyliin 1.-3. dan) ovat keskikastia ja korkeat dan-arvot (n. 4. danista ylöspäin) ovat “ylempiä vöitä”. Alempi vyöarvo hyökkää aina ensin ylemmälle. Siitä ollaan tosi tarkkoja. Jos tässä mokaa, niin se on paha juttu.. On siis aina parempi hyökätä varmuuden vuoksi ensin, jos on vähänkään epävarma, onko itse alempi vai ylempi. (Tämä sääntö on tietysti aikidokontekstissa hyvin epäkäytännöllinen, koska aikidossahan ei käytetä muita värillisiä vöitä kuin valkoista ja mustaa, vaikka eri värejä vastaavat vyöarvot sinänsä ovatkin olemassa. Myöskään eri dan-asteet eli mustan vyön asteet eivät näy päälle päin mitenkään. Yhdellä leirillä voi hyvinkin olla satoja osallistujia, joten on käytännössä mahdotonta tietää kaikkien vyöarvoja. Mutta eihän kukaan koskaan ole väittänytkään, että hierarkian ja käytännöllisyyden pitäisi jotenkin luontevasti linkittyä yhteen..)
Alempi vyöarvo ei myöskään koskaan saa neuvoa itseään ylempää, vaikka huomaisi tämän tekevän ihan päin persettä. (Ei kantsi kokeilla huvikseen, mitä tapahtuu, jos tätä sääntöä rikkoo.. Parempi siis aina pitää päänsä kiinni, jos ei ole aivan varma, että on itse korkeampi vyöarvo, ja että ero on selvä. Ainoastaan hyvien tuttujen kesken voi ottaa rennommin tässä suhteessa.) Itseään korkeamman vyöarvon blokkaaminen (ts. tekniikan estäminen) on ihan suoranaista provosointia ja taitojen kyseenalaistamista. Se voi saada aikaan fyysisiä konflikteja, joista ei välttämättä kumpikaan osapuoli selviä täysin ilman vammoja. (Olen seurannut sivusta muutamia katutappelua muistuttavia tilanteita – enkä ihan aina ole välttynyt niiltä itsekään, kun hurjia nuoruusvuosiani muistelen.. Ja ohjaajat eivät muuten niihin tappeluihin yleensä puutu millään tavalla, jos osapuolet ovat aikuisia ihmisiä. Joten turha laskea senkään varaan, jos sellaisen sopan onnistuu itselleen keittämään.) Useimmitenhan blokkaamistilanteet kuitataan huumorilla. Kumpikin blokkaa vähän, kikkailee vielä vähän lisää ja nauraa sitten päälle. Se on oikea tapa selvittää tilanne. Mutta jos selviät pelkällä naurulla blokkausyrityksestäsi, se ei tarkoita sitä, ettetkö kuitenkin voisi olla toisen osapuolen mielestä kusipää.. (Luultavasti et koskaan kuule sitä suoraan häneltä itseltään, mutta sen sijaan hän kertoo sen muutamalle muulle.) Toisen ystävällisyyttä ja tuttavallisuutta ei myöskään pidä tulkita lupana rikkoa hierarkiasääntöjä. Se on useimmiten virhetulkinta.
ANCIENNETÉ (ELI SE, KUINKA PITKÄN AIKAA ON OLLUT KUVIOISSA): Tämä on yllättävän keskeinen hierarkian parametri Ranskassa. Pääsääntö on siis luonnollisestikin se, että mitä pidemmän aikaa on ollut aktiivisesti mukana ranskalaisessa aikidoyhteisössä, sitä korkeammassa asemassa on kyseisessä yhteisössä. Uudet tulokkaat ovat aina uusia tulokkaita, vaikka he olisivat jo korkeallakin tasolla ja korkeita vyöarvoja. Yhteisöön integroituminen ei siis ole mitenkään ihan automaattista, vaikka olisi kuinka korkealla tasolla, vaan integroituminen vaatii tiettyä panostusta. (Vieraanvaraisuutta ja todellista yhteisöön integroitumista ei pidä sekoittaa keskenään.) Toisaalta taas tämä parametri melkeinpä takaa senkin, että jos hengailee riittävän pitkään kuvioissa, saavuttaa tietyn aseman, vaikka olisi kuinka paska aikidossa. Pitkäjänteisyyttä siis arvostetaan.
Joka tapauksessa väittäisin, että epämuodollisessa hierarkiassa tämä parametri ylittää jopa vyöarvon merkityksen: itse ainakin kohtelen ikuisesti itseäni ylempinä kaikkia niitä, jotka ovat olleet minua pidempään kuvioissa, vaikka huomaisin jossain vaiheessa menneeni vyöarvohierarkiassa heidän ohitseen tai saavuttaneeni saman tason. Vaikea sanoa tarkalleen, mihin tämä perustuu. Ehkä osittain siihen, että ne, jotka ovat olleet minua pidemmän aikaa kuvioissa, ovat yleensä myös iältään minua vanhempia. Mutta varmasti myös siihen, että koin itse saaneeni tosi paljon apua ja tukea eri ihmisiltä silloin, kun saavuin Ranskaan ensimmäisiä kertoja ja olin vielä tosi nuori ja tosi avuton (en ollut vielä kovin pitkällä aikidossa, en ollut tottunut matkustamaan yksin ja ylipäänsä olemaan poissa kotoa, en osannut ranskaa ja englantinikin oli vielä heikkoa, olin tosi ujo, jne.). En tietenkään voi koskaan unohtaa kaikkea sitä apua ja tukea, vaikka en sitä nykyään enää samalla tavalla tarvitsekaan.
Christianin ukena Moskovan-leirillä keväällä 2008. (Kuva: Maria Polevaya).
MESTARIN SUOMAN HUOMION MÄÄRÄ: Kaikki Ranskassa treenanneet tietävät, että sillä, kenet sensei ottaa ukeksi (eli harjoitusvastustajakseen) kaikkien eteen uutta tekniikkaa näyttäessään, on sosiaalisessa mielessä todella suuri merkitys. Se on tapa nostaa ihmisiä esiin. On tyypillistä, että ihmiset suorastaan kilpailevat siitä, että pääsevät treenaamaan mestarin uken kanssa. Toisinaan näkee ihan kirjaimellisia kilpajuoksuja ja teatraalisia heittäytymisiä, jne. Se on oikeasti aika koomista. 😀 On siis itsestään selvää, että jos pääsee säännöllisesti mestarin ukeksi eteen, asema nousee. Tämä koskee erityisesti nuoria ja nuorehkoja treenaajia, jotka eivät vielä ole muuten vakiinnuttaneet asemaansa yhteisössä.
Anyway, kiinnostavaa tässä on se, että senseiltä saadulla huomiolla voi olla useita eri funktioita: useimmiten se on siis tapa kannustaa ja nostaa esiin, mutta toisinaan se voi olla myös tapa vittuilla jollekin muulle. Erityisen selvä tapaus tästä on se, kun joskus kauan sitten (tyyliin 20 vuotta sitten) sensei pyysi parhaita nuoria oppilaitaan, Brunoa ja Pascalia (jotka olivat siis tuolloin parikymppisiä uchideshejä; nykyään nelikymppisiä huippuammattilaisia), korjaamaan miesten pukuhuoneen seinän, joka repsotti rumasti yhden naulan pullahdettua osittain ulos. Kundit kuitenkin kieltäytyivät tehtävästä, koska heidän mielestään moinen hanttihomma ei kuulunut heille. Heitä kehotettiin uudestaan ryhtymään toimeen. He kieltäytyivät kohteliaasti uudestaan. Hetken päästä Christian rymisteli itse silmät salamoiden miesten pukuhuoneeseen sisään ja painoi peukalollaan ulos pullahtaneen naulan takaisin seinään. Hetken päästä alkoi treenit, joissa Christian sitten (ei ehkä yllättäen..) ignoroi Brunon ja Pascalin ihan täysin. Sen sijaan hän nosti esiin kaikkia muita nuoria miehiä ja kehui ylitsevuotavasti heidän tekniikkaansa ja ominaisuuksiaan.. 😀 Totta kai kaikki tajusivat, että hän tahtoi vain vittuilla Brunolle ja Pascalille.. Totta kai se oli lähinnä koomista.. Mutta totta hemmetissä viesti meni perille.
Itsekin muistan, kun vuonna 2005 Ranskassa asuessani oli yksi treeni, jossa Christian otti minut seitsemän kertaa ukeksi eteen.. (Yleensä hän otti minut kerran tai ihan maksimissaan kaksi kertaa per treeni. Ja mittakaava on siis sellainen, että on tosi suuri kunnia tulla otetuksi eteen yhden kerran silloin tällöin, koska porukkaa on todella paljon, ja taso on korkea.) Ensimmäinen kerta ei siis vielä yllättänyt, eikä ihan hirveästi toinenkaan, mutta kolmannesta kerrasta tiesin jo, että nyt tässä on jotain erikoista takana.. Neljännen kerran kohdalla se alkoi olla kiusallista. Viidennen kerran kohdalla oli selvää, että olin sillä hetkellä pelkkä vittuilun välikappale. Ja kun hän lopulta seitsemännen kerran kajautti nimeni ilmoille siihen tyyliin kuin olisin voittanut Nobelin palkinnon, toivoin, että maa nielaisisi minut ja/tai että se hemmetin treeni lopultakin päättyisi.. Kaverit loivat minuun myötäeläviä katseita, mutta ainahan paikalla on niitäkin pässejä, jotka eivät tajua, mistä on kyse. (Joku ulkomaalaisryhmä tahtoi treenin jälkeen kanssani samaan valokuvaan, jne.)
LIKAINEN PELI: Kaikki ranskalaiset opettajat eivät ole tässä suhteessa samanlaisia, mutta Christian on sellainen, että hän ei KOSKAAN puhu kenestäkään mitään pahaa (ei omista oppilaistaan, ei muiden oppilaista, ei muista aikidomestareista, ei kenestäkään). Tai jos puhuu, niin hän onnistuu tekemään sen niin sataprosenttisen yksityisesti, että sana ei koskaan lähde leviämään. Luulisin, että tämä perustuu pitkälti kahteen asiaan: 1) Hän on ihan oikeasti luonteeltaan sellainen, että hänellä on taipumusta nähdä kaikki ihmiset positiivisessa valossa. 2) Hän on aikidomaailmassa erittäin korkeassa asemassa (Ranskan Aikidoliitto FFAAA:n päävalmentaja, maailman ensimmäinen ei-japanilainen aikidon 8. dan, yksi maailman tunnetuimpia aikidomestareita, jne.), ja hän ymmärtää sekä asemansa että sen mukanaan tuoman vastuun. On siis kaikkien kannalta onnekasta, että juuri hänenlaisensa ihminen on päässyt kyseiseen asemaan.
Anyway, hyvä juttu mielestäni on myös se, että Christian ei pidä lainkaan siitä, että hänen oppilaansa puhuvat pahaa toisistaan. Kaikki vähänkään läheisemmät ja pitkäaikaisemmat oppilaat tietävät, että jos joku menee puhumaan jostakusta jotain pahaa Christianille, seuraavassa treenissä se tyyppi, josta on puhuttu pahaa, on the super star.. 😎 Eli Christian nostaa häntä tosi korostetusti esiin, jne. Eli periaatteessa tuo yksi yllä kuvaamani treeni, jossa minä olin seitsemän kertaa edessä ukena, olisi voinut olla sitäkin, että joku oli syystä tai toisesta käynyt kritisoimassa minua Christianille, ja hän tahtoi osoittaa, että hänelle on ihan turha yrittää mustamaalata ketään. Hän tietää oppilaistaan sen, mitä hänen tarvitsee tietää.
REFERENSSIT: Ranskassa on tärkeää, että on joku, joka esittelee ja/tai johon voi viitata (tyyliin: “se ja se on opettajani/ystäväni”). Jos saapuu Ranskaan ilman, että tuntee ketään ja ilman, että voi edes viitata keneenkään, ryhmään integroituminen vie huomattavasti enemmän aikaa kuin jos voi heti alkuun viitata johonkuhun, jolla on jo vakiintunut asema yhteisössä. Täten esim. minun oppilaani voivat esittäytyä siellä minun nimissäni, ja heitä kohdellaan heti eri tavalla kuin niitä ulkomaalaisia, joilla ei ole mitään referenssejä. Esittelijällä on kuitenkin myös yllättävän suuri vastuu: jos esim. joku minun oppilaistani alkaisi aiheuttaa jotain ongelmia Ranskassa, erittäin todennäköisesti minä saisin kuulla siitä ja minut saatettaisiin jopa velvoittaa selvittämään tilanne. Eli jos minun oppilaani (tai muut minun nimissäni esittäytyneet henkilöt, kuten yhteistyökumppanit, treenikaverit, jne.) mokailisivat toistuvasti esim. dojoetiketin suhteen, homma kaadettaisiin ihan saletisti minun niskaani. Eli MINUN pitäisi sitten selittää ihmisille, miten ranskalainen dojoetiketti menee, jne., koska kaikki katsoisivat, että olisi alun perinkin ollut minun velvollisuuteni tehdä niin. Ylipäänsä on tavallista, että kommunikointi vähänkään ongelmallisina pidetyissä tilanteissa tapahtuu välikäsien kautta. Olen itse joutunut monta kertaa ikävään välikäteen, kun olen joutunut välittämään jollekin taholle jotain negatiivissävytteistä tietoa, jota ei jostain syystä olla tahdottu sanoa suoraan kyseiselle taholle.
Vauhdikas heitto Moskovan-leirillä keväällä 2008. (Kuva: Maria Polevaya).
YHTEISKUNNALLINEN ASEMA: Yleisesti ottaen yhteiskunnallisen aseman merkitys on vähäinen, mikä on tietysti hieno asia. Suomen aikidopiireissähän henkilön yhteiskunnallisella asemalla ei tietenkään ole yhtään minkäänlaista merkitystä. Se on ihan selvä. Ja niin sen ilman muuta pitää ollakin: aikidossa painavat ainoastaan aikidoon liittyvät asiat. Muut asiat kuuluvat muualle. Mutta Japanissahan henkilön yhteiskunnallisella asemalla on paljonkin merkitystä ihan joka paikassa, missä henkilö liikkuu. Se vaikuttaa siellä ihan kaikkeen. Ja kun aikido on japanilainen laji, siirtyvät tietyt japanilaiseen kulttuuriin liittyvät asiat sen mukana herkästi myös muihin maihin, joissa aikidoa treenataan. Kuten sanoin, Suomeen tämä ei ole (onneksi) siirtynyt millään tasolla, mutta Ranskassa kyllä huomaa sen, että jos henkilö on todella poikkeuksellisen korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa (tyyliin suurlähettiläs, tms.), niin silloin hän kyllä saa osakseen hyvin näkyvää erityiskohtelua. Sama koskee niitä, jotka ovat todella korkealla tasolla (tyyliin 6. daneja tai vaihtoehtoisesti menestyneitä kilpailijoita) jossakin toisessa kamppailulajissa. Itsekin olen tosi monta kertaa joutunut/päässyt treenaamaan pitkän session jonkun suurlähettilään tai karatemestarin kanssa, kun tälle on tahdottu tarjota mahdollisimman hyviä treenikumppaneita. 😀 (Olen tainnut joskus jo kertoakin tässä blogissa, kuinka Christian kerran pisti minut treenaamaan Japanin suurlähettilään kanssa kesäleirillä, ja heitin hänet vahingossa pää edellä päin yhden italialaisen hanuria.. 😀 Onneksi hän vain nauroi. Jos siinä olisi sattunut jotain, niin meikäläiselle olisi tullut aika tavalla ongelmia..)
LUONTAINEN LAHJAKKUUS: Kuten varmaan kaikissa muissakin piireissä, niin toki ranskalaisessa aikidomaailmassakin arvostetaan myös luontaista lahjakkuutta. Muodollinen hierarkia (lähinnä vyöarvohierarkia) menee kuitenkin tällaisten “epävirallisten” parametrien edelle. Mutta toki kaikki tietävät, ketkä ovat niitä poikkeuksellisen lahjakkaita, ja heillä on kuitenkin epävirallisessa mielessä hieman erilainen asema kuin muilla. Eräs ranskalainen aikido-opettaja sanoi joskus, että hän toivoo enemmän oppilaikseen sellaisia ihmisiä, jotka ovat valmiita treenaamaan poikkeuksellisen paljon kuin sellaisia, jotka ovat luontaisesti poikkeuksellisen lahjakkaita. Hän perustelee tätä sillä, että poikkeuksellisen lahjakkaat tyypit lopettavat melkein aina, tai ainakaan he eivät jaksa treenata riittävän paljon, jotta pääsisivät loppujen lopuksi kuitenkaan kovin pitkälle. Mitä Christianiin tulee, niin luulen, että hän arvostaa luontaista lahjakkuuta enemmän kuin mitään muuta (ehkä siitä syystä, että hänen ympärillään joka tapauksessa on niin hirveän paljon ihmisiä, jotka treenaavat ihan sikana). Ranskassa on kuitenkin tosi vaikeaa erottua porukasta olemalla jotenkin todella poikkeuksellisen lahjakas. Siellä on niin hirveän paljon porukkaa. Vaikka itse olisi kuinka lahjakas, niin samoissa treeneissä ihan varmasti on monta muuta, jotka ovat vielä lahjakkaampia. Moni ulkomaalainen tai Ranskan maakunnista Pariisiin treenaamaan siirtynyt nuori onkin pettynyt, kun on omassa kotimaassaan / omalla kotialueellaan ollut tosi lahjakas ja saanut sen takia paljon huomiota, ja sitten Pariisissa ei olekaan mitenkään merkittävästi erottunut porukasta. Tiedän, että jotkut ovat lopettaneetkin kokonaan aikidon sen takia.